Aanbeveling

Je gebruikt een zeer verouderde versie van Internet Explorer, die een hoop veiligheidsproblemen heeft en hedendaagse webstandaarden slecht ondersteunt. Voor een betere, snellere en veiligere ervaring op het gehele internet en om beter op de toekomst voorbereid te zijn, adviseren we je om Internet Explorer gratis te upgraden. Werk je bij een bedrijf waarbij je dit zelf niet kunt doen? Vraag dan je systeembeheerder(s) om deze essentiële update.

Je kunt er ook voor kiezen om een andere browser te gaan gebruiken: Firefox, Opera, Safari of Chrome zijn allemaal gratis en vele malen veiliger en sneller dan Internet Explorer.

concept-denken.nl

concept denken voor de Mediatechnoloog in vijf stappen

Coffee Media
Visual
photo credit: Florin Gorgan via photopin cc
Visual
photo credit: Matthew Stewart | Photographer via photopin cc
Visual
photo credit: kalidoskopika via photopin cc
Visual
photo credit: andywon via photopin cc
Visual
photo credit: juhansonin via photopin cc
Visual
photo credit: Pink Sherbet Photography via photopin cc
Visual
photo credit: zeze57 via photopin cc

Wat is creativiteit?

Creativiteit moet niet gezien worden als louter een aspect van het denken: het is evenzeer een element van het handelen, van het nemen van besluiten en communiceren. Creativiteit is eigenlijk vooral een levenshouding.

Iemand die creatief is, moet de volgende eigenschappen in zich hebben:

  • oplossende geest
  • origineel kunnen denken
  • open staan voor indrukken
  • accepteren van tegenslagen
  • flexibel kunnen werken
  • niet meteen een oordeel hebben
  • keuzes kunnen maken

Creatief denken is een geheel van denkattitudes, denkvaardigheden, denktechnieken en denkprocessen die de kans op patroondoorbreking, het leggen van nieuwe verbindingen in onze hersenen vergroten.

Een voorbeeld van creativiteit

Op een natuurkunde-examen wordt gevraagd: 'Gegeven een barometer; hoe zou je de hoogte van een gebouw bepalen?' Een student antwoordde het volgende: 'Ik zou de barometer meenemen naar het dak en ik zou hem naar de grond laten zakken met een stuk touw. Ik zou hem dan weer ophalen en de lengte van het touw meten.'

In een discussie over waarom de student dit antwoord had gegeven zei deze: 'Ik heb genoeg van die natuurkundelessen die mijn creativiteit belemmeren. Ik wilde aantonen dat er andere, even geldige, oplossingen voor het vraagstuk bestaan.'

In dit voorbeeld komt naar voren hoe het onderwijssysteem onbewust drempels of belemmeringen, die verhinderen dat mannen en vrouwen creatief zijn. Juist deze belemmeringen moeten worden ontdekt en vermeden ten bate van de creativiteit.